čtvrtek 10. ledna 2019

Ze života mámy - Preeklampsie

Preeklampsie. Věděli jste, že se vyskytuje asi ve 14% těhotenství? Já také ne, a přesto jsem byla jedním z mnoha případů. A co to vlastně preeklampsie je, jak se léčí a jak se jí vyvarovat? Vše se dozvíte z článku..

Pro začátek vás seznámím s pojmem: 
  • preeklampsie je závažný stav vznikající v těhotenství
  • dochází ke změně průtoku krve v cévách placenty, což může vést mimo jiné k poruše růstu miminka v děloze
  • vyznačuje se zvýšeným krevním tlakem (hranice je 140/90) a bílkovinou v moči
  • rizikovým faktorem je hypertenze - buď primární ( zvýšený krevní tlak) nebo sekundární (choroby ledvin, štítná žláza,..), 
  • dalšími faktory  pro vznik jsou např. - cukrovka, obezita, první těhotenství, vícečetné těhotenství, věk pod 20 nebo naopak nad 40 let
  • příznaky: zmiňovaný vysoký krevní tlak, bílkovina v moči, otoky, nepřiměřený nárust na váze, silná bolest hlavy, poruchy zraku, nevolnost, zvracení, mdloby
  • více o preeklampsii zde
Jednoznačná prevence preeklampsie neexistuje. Já za sebe doporučím pohyb, hodně vody, a měření krevního tlaku domácím tlakoměrem. Pokud se i přesto zařadíte mezi ženy s preeklampsií, budete navštěvovat rizikovou poradnu a lékaře uvidíte častěji než svého muže. 

A asi jedinou léčbou preeklampsie je porod. Jako těhotná totiž nemůžete brát žádný ty život ohrožující léky (jak to pojmenovali doktoři) a tudíž není jiná možnost, než porodit dítě. Snad budete mít štěstí a mimčo se narodí zcela v pořádku a donošené. Držím palce!

Můj příběh:

Když se mě někdo zeptá na porod nebo těhotenství, vzpomenu si vždy jen na ty hezký chvilky (a že jich bylo!), málokdy si vzpomenu na to, jak jsem měsíc před porodem ležela v nemocnici a byla psychicky vyřízená z toho, co bude.
Začalo to nevinně. Návštěva u doktorky -  měření tlaku, moč. Tlak jsem měla trošku vyšší než obvykle, ale já tomu nedávala moc pozornosti, protože venku zrovna začínaly ty hrozný vedra a k doktorce se šlo do kopce. Přesto mě poslala do nemocnice na přeměření a jiné vyšetření. 
Asi po hodině jsem se konečně dostala na řadu, doktorka vydedukovala, že tlak je příliš vysoký a že si mě nechají na pozorování. 
To mě zaskočilo, protože druhý den se švagrová vdávala a pro mě to znamenalo nebýt na svatbě. Byla jsem skoro rozhodnutá, že podepíšu reverz a odejdu a přijdu prostě po víkendu, protože jsem se cítila dobře, nic mi nebylo. Nakonec jsem ale zůstala. 
Dostala jsem baňku, do který jsem musela čůrat 24h (to nechcete zažít) - už jen představa, že čůrám do tak malý nádobky s tak velkým bubnem, já byla ráda, že se s tím trefím do záchodu... hrůza.
Bílkovina v moči nebyla. Ale..
Stresem a nedostatečným pitným režimem jsem zjistila, že jsem asi tak 4x větší než obvykle těhotný bývaj. Nohy jsem měla jak tyče - rovný, žádný kotníky, žádný kolena. Vše bylo v rovině. Začalo se mi dýchat hůř (nevím, zda to bylo počasím, stresem nebo těhotenstvím). Přes břicho a otoky jsem si neviděla na nohy. Bylo to hrozný. Nakonec jsem byla ráda, že jsem v nemocnici zůstala. 
Asi po 14dnech sledování se začala naskýtat možnost, jít domů. Prý když si budu pravidelně měřit tlak, pít hodně vody a chodit na procházky, mělo by to být v pořádku a já bych mimčo mohla v klidu donosit.
Na další kontrole (po 3 dnech) jsem měla bílkovinu v moči. Najednou se tedy jednalo o preeklampsii. Takže jsem se vrátila zpět na pokoj, zase čůrala do baňky a dostala jsem prášky na tlak (který mohou těhotný) a čekala na verdikt. Ten přišel asi o 2 dny později. Čeká mě porod.
Všichni mě ujišťovali, že to bude v pořádku, že malá má dost kg a je plně vyvinutá, není čeho se bát.
A tak mi prostě jeden den ráno řekli, že jdu na porodní sál. Vyvolali mi ho propíchnutím plodové vody, pak už to šlo všechno samo.. za 15min byla malá na světě - zdravá a uřvaná! 

Rodila jsem nakonec o 3 týdny dřív, přibrala jsem 23kg, ale vše skončilo tak jak mělo. Mám zdravou holčičku.
Mě ovšem zůstal vysoký krevní tlak, takže prášky mi zůstaly a občas chodím na přeměření.
Je jasné, že s dalším těhotenstvím budu automaticky řazena do rizikové skupiny. Ale co, aspoň budu pod dohledem..


Krásný čtvrtek, užívejte sněhu, mějte se rádi a dbejte o sebe!
Na vaše komentáře nebo dotazy se těším.

Terez


Žádné komentáře:

Okomentovat